Zeshonderd treinbegeleiders te veel…

Vandaag las ik een fantastisch artikel in de
standaard.

Als de NMBS een
gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen, zou ze evenveel treinen kunnen
laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600 begeleiders minder.

En opnieuw zijn we waar we moeten? zijn… De
aandacht van de “dikste profiteurs” afhalen en terug op
de kop van de basis kakken… Het werd zeker wat te warm de laatste dagen aan de
top.

Toch eerst even uitleggen hoe het “rijdend personeel”
vandaag een VIP behandeling krijgt, dus aan diegenen die goesting hebben, niet
aarzelen > www.despoorwegenwervenaan.be
en ook JIJ kunt op treinen lopen of zitten 😉

Wat krijg je dan:

·
Een VASTE job, met de nadruk op
vast dus: je kan ervan op aan dat je nu zult werken, liefst op elk uur van de
dag en alle dagen van de week. Een bioritme van een ‘jetlag’ passagier is een
luxe situatie ipv dit van het rijdend personeel… Je krijgt er maagziekten,
spijsverteringsproblemen, je krijgt rugproblemen, je krijgt last met je
partner, want uw karakter zal humeuriger worden. Sociaal moet je ook al niet
meer zijn want verlof moet je 3 maanden op voorhand aanvragen en dan is de kans
nog beperkt op TOELATING.
Lang verlof is nog slechter, na mijn kankeroperatie eind oktober 2014, kon ik
in APRIL 2015 geen verlof krijgen wegens… te laat aangevraagd. Dat ik op
1/12/2014 nog niet wist of ik nog zou leven op die datum… hadden ze geen oren
naar op de planning (ja, sorry dat is zo voorzien, ik pas allen toe…)

·
Pensioen? Ja maar, verwacht geen
bedragen van ‘groepsverzekeringen’ want die krijg je NIET, tenzij men
“kaderlid” bent natuurlijk

·
Je krijgt een loon, volgens sommigen
best wel ok, hoewel… Bij jongere mensen is men hier goed aan het knagen. En
straffen, dit is nog een oud militair
systeem maar bij de spoorwegen een plezant drukkingsmiddel. Maak ook
zoveel mogelijk ruzie met andere categorieën en zelfs collega’s binnen het
spoor, want dat heeft de leiding liever dan samenwerking.

·
Er is meer maar ik wil terug naar het artikel in de krant (600 personen te veel).
Dat is gewoon schandalig neem nu dit:

  • Zij hebben reeksen (met prestaties van 13 weken en dan 4 weken reserve)
  • Dat wil zeggen gedurende 13 weken weet je (in principe) wat je
    dagelijks moet doen, in de vier weken reserve NIET (enkel dag per dag dan)
  • Zo heeft men een leuke oplossing gevonden en gaat men liefst
    ZEVEN maal een dienstenwijziging invoegen binnen de reeksen… DAT WIL ZEGGEN:
    opnieuw GEEN ZEKERHEID van dag-prestaties binnen uw 13 weken … en om het helemaal
    compleet te maken heeft men gemiddeld ZEVEN reserves ingevoegd EXTRA in de 13
    weken…
  • Dus je ben gewoon een werkslaaf van de spoorwegen
  • ·
    Laat ons de dure consultancy eens op de korrel nemen die al deze knappe bevindingen op papier zet..

·
Zij vragen een gemiddeld uurloon
van 95 tot 260 euro per uur voor een senior –consultant

·
Per jaar zijn er wel twee
rapporten of studies over de NMBS, elke opdracht zal minstens 240.000 euro
kosten (denk ik) X2 dus en maal x aantal jaren… een pak geld waarmee men…
Treinbegeleiders en treinbestuurders zou kunnen betalen…

·
Meer dan TACHTIG dochterbedrijven
heeft de NMBS, dat wil zeggen dat weinig mensen ook maar iets zullen doen aan
de OPPERMACHTIGE NMBS… Wie kent wie en wie kan op wie veel geld verdienen.

Maar ik heb het begrepen, het voetvolk de schuld, de dieven gaan vrijuit … België ten top dus!

De katman (2015)